fredag 2. september 2011

4 måneder i dag - feiret med 3 stander

Orrhane - var med å avlivet denne
Vært med på en ukes jakt i Dalarne og Jämtland
Jeg hadde ikke planer om å ta han med på jakt så tidlig, men det måtte bli slik da jeg syns han virker litt ung til å ligge alene i bur hele dagen hjemme.  Og det ble en bra tur med mange gode opplevelser for Ivo.

.. i fjellet tok han stand på gjemt, nyskutt rype, 15 sekunder stand på rypekull som lå 5 meter unna og til slutt stand på rype i steinur. Alt skjedde i line, og første og siste situasjon hadde jeg regien og hjalp han på sporet, men rypekullet sto han på i lina og nektet å bli med da jeg forsøkte å dra han med videre. Jeg slapp han løs noen få minutter i fjellet og han snuste seg raskt frem til og støkket en stegg, og før jeg fikk kalt han inn gikk en orrhane i området han kom fra :-)  Søker ganske bevisst når det er godlukt.  Vi var svært heldige på dagens jakttur, mange kull og fugl som trykket godt. Ivo har fått mange nye erfaringer, blitt satt på plass av tispene, opplevd skogsfugljakten hvor det å bli forlatt ved sekken når jegerne går frem for å følge opp fuglearbeid til hunden som er i søk, er en del av gamet.
Han har sett ca. 70 fuglearbeider med oppflukter denne uka, fått snuse på mange seter og skutte fugler, opplevd skudd, og all spenningen og normal døgnrytme og rutiner på jakt. Ikke noe dårlig oppladning til Ivos jaktkarriere dette ;-) Vi er veldig fornøyd.


Dessverre ble Bajas skadet 3. jaktdag - en skade som kan vise seg å bli langt mer alvorlig enn vi trodde. I beste fall er det bare denne sesongen som ryker for han - og det betyr også at Ivo ikke vil få noe hjelp til å finne fugl som han kan trene på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar