mandag 27. februar 2012

Status - første 10 måneder

Han har vært veldig tidlig ute hele veien, og startet med et ivrig og ganske effektivt jaktsøk allerede da han var 4,5 måned. Skjøt 3 ryper for han i stand da. Han var med på alle jaktturer i høst og fikk oppleve svært mange fuglesituasjoner både med og uten felling. Fikk også prøve seg selv og det resulterte i noen stander.

Nå fyller han snart 10 måneder, og loggen viser at han har hatt 36 stander på villfugl. I tillegg kommer noen tomstander og støkk, pluss stander på utsatt fugl i forbindelse med trening. Han har ca 12 stander på rapphøne og 3 på due.

Fuglehåndteringen hans er pr. idag ganske komplett. Han er forsiktig, står fast og venter til jeg kommer opp. Aldri tjuvreist. Ser også etter meg, fin øyekontakt. Reiser kontant. Har gått etter noen ganger, men de siste gangene har han satt seg på oppfluktsstedet v/fløyte.  Søket er naturlig nok ikke ferdig utviklet. Han modererer seg veldig i tungt føre, men strekker bra ut der snøen bærer. Nå har vi hatt lange og tunge økter 4 helger på rad, og jeg ser tendensen til at intensiteten har gått ned - men det bekymrer meg ikke særlig. Det er jo en seig, utholdende jakthund jeg ønsker å få til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar