søndag 11. mars 2012

Nesten perfekte forhold - 5 stander

Den som sitter hjemme får ikke gjort noe :-) Jeg tok sjansen og reiste til fjells med Ivo til tross for dystre værmeldinger. Og det ble riktig fint med skare som for det meste bar, og stedvis litt nysnø på toppen. Delvis skyet og ganske brukbar vind. Hadde en fin 5 timers tur lørdag med flere fuglesituasjoner: 4 stander, 3 støkk i medvind - 2 av disse situasjonene med stand fikk jeg roet han på oppfluktsstedet - 2 fikk jeg ikke roet han. Søndag gikk vi på et fjell der det e4r meldt om tiur på toppene, og vi fant den til slutt. Kort stand på Ivo, løser ut og avanserer over en kolle, jeg ser helt ferske tiurspor og at han følger dem ned en skrent så bratt oppover mot toppen. Bakbeina til Ivo får ikke skikkelig tak på skaren pga potesokker bak og han må gjøre et nytt forsøk oppover. I det jeg kommer over kollen ser jeg Ivo i frisk gallopp over neste topp. Av farten å dømme tror jeg han så tiuren på vingene. Han løp da rett mot vinden og kom tilbake samme vei...
Vi så ellers mye spor i en veldig tett fjellskog med løs snø langs foten av fjellet, men det ble ikke flere situasjoner på denne turen på 3,5 timer. Søket kommer seg, spesielt der han stoler på at skaren bærer. Detter han gjennom i stor fart roer han seg ned noen minutter i trav inntil han stoler på underlaget igjen. Tar noen skikkelig fine dype og brede slag i medvind - og jeg går for fort som jeg dessverre har for vane. Bredden i motvind kommer seg den også, men jeg får nå han lenger ut på flankene ved å endre fartsretning til motsatt av den veien han kommer inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar